کارنو وزین سریر

تعویض شمع خودرو

تعویض شمع خودرو

تعویض شمع خودرو از مهمترین موارد در تعمیر و نگهداری ماشین می باشد زیرا این قطعه تاثیر مهمی در عملکرد فنی خودرو و کاهش مصرف سوخت دارد. شمع ها باید در زمان مشخص تعویض گردند. البته امکان دارد شمع دچار خرابی شود که در این صورت باید زودتر از موعد مقرر تعویض شود.

شمع خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

وقتی الکتریسته لازم توسط کوئل به شمع ها ارسال میگردد باعث خواهد شد که بین دو الکترود موجود در پایین ترین قسمت شمع جرقه ای تشکیل شود. مخلوط هوا و بنزین که به شدت متراکم شده و آماده اشتعال است با این جرقه منفجر شده و پیستون را به سمت پایین پرتاب می کند. این عمل جرقه زنی در هر ثانیه چندین بار انجام می شود و با هر بار کمی از الکترود شمع یونیزه شده و ذوب می شود. در نتیجه پس از مدت زمان مشخص شده کارایی خود را از دست می دهد و نیاز به تعویض دارد. 

چرا شمع نیاز به تعویض دارد؟

الکترود های شمع بعد از مدتی تمام شده و شمع کارایی خود را از دست می دهد. قابل ذکر در محفظه احتراق بدلیل مشتعل شدن بنزین و هوا، دوده و موارد دیگر تولید می گردد که بر سر الکترود ها رسوب می کنند البته شمع ها طوری طراحی شده که باعث می گردد این موائد زائد تحت دمای زیاد بسوزد و رسوب نکند اما به هر حال به مرور زمان رسوب انجام شده و همین امر باعث جلوگیری از ایجاد جرفه می گردد. در نتیجه شمع ها باید در زمان مشخصی تعویض گردد. البته موارد دیگر نظیر شکستن چینی روی شمع ها نیز باعث عدم کارکرد صحیح این قطعه می شود.

تعویض شمع خودرو

نشانه خرابی شمع خودرو چیست؟

محل نصب شمع ها معمولا در دید قرار ندارند از این رو برای تشخیص خرابی و یا تشخیص زمان تعویض باید به نشانه های آن توجه کرد. اولین تاثیر یک شمع نامناسب در کاهش قدرت موتور مشهود است. اگر احساس کردید که خودروی شما بدون هیچ دلیل دارای قدرت قبل نیست حتما شمع های شما نیاز به بررسی دارد. دومین عامل معین کننده شمع خراب مصرف سوخت زیاد است. زیرا زمانی که مصرف سوخت خودروی شما افزایش یافت امکان دارد شمع های خودرو وظیفه خود را به شکل مناسب انجام نمیدهند. از دیگر عوامل باید به بد استارت خوردن خودرو اشاره کرد. چرا که در ابتدا موتور سردتر از همیشه است و مخلوط بنزین و هوا برای مشتعل شدن نیاز به یک جرقه کامل دارد از این رو وقتی شمع جرقه مناسب را ایجاد نکند موتور به سختی روشن می شود. اگر احساس کردید که یکی از سیلندر ها کلا کار نمی کند بدانید که شمع خودرو بطور کلی خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

زمان تعویض شمع خودرو

شمع خودرو را چه زمانی باید تعویض کنیم؟!

شمع های مختلف موجود در بازار دارای عمر مفید متفاوتی هستند. اما به طور معمول باید هر 50 هزار کیلومتر شمع خودرو را تعویض نمود. برخی شمع ها نیز دارای عمر مفید 90 هزار کیلومتر به بالا هستند.

آیا شمع ها نیاز به سرویس دارند؟

همانطور که اشاره شد به مرور زمانی یکی از الکترود های سر شمع ها خودرو می گردد و فاصله آن با دیگر الکترود سر شمع افزایش می یابد. با این اتفاق دیگر جرقه تشکیل نمی شود. از همین رو باید با آچاری با نام فیلر این فاصله را مجددا تنظیم نمایید. همچنین دوده و موارد زائد رسوب کرده در سر شمع ها نیاز به تمیز کاری دارد. از این رو بهتر است شمع ها را در بازه های 20 کیلومتر یکبار باز کرده و سرویس نمایید.

 

کیفیتی که انتظار دارید با قیمتی که ! انتظار ندارید

طراحی سایت نونگار پردازش