کارنو وزین سریر

گیربکس خودرو

گیربکس خودرو

در این مقاله میخواهیم در مورد یک عادت غلط در رانندگی های ما که باعث می شود به گیربکس خودرو ضرر برسد و مجبور به پرداخت هرینه های سنگین بشویم صحبت کنیم. یکی از این عادتهای غلط این است که وقتی میخواهیم خودرو را موقتا متوقف کنیم دستی خودرو را نمی کشیم. در ادامه توضیح میدهیم که چطور این عادت غلط میتواند به خودروی ما آسیب بزند و ما به ناچار متحمل هزینه شویم.

حتی اگر خودرو را در یک سطح صاف و تراز پارک کرده اید باز هم دلیلی منطقی وجود ندارد که خودرو را در حالت دنده قرار بدهیم و دستی را نکشیم. به این علت که فشار وزن خودرو، روی گیربکس و پلوس قرار می گیرد که در دراز مدت باعث میشود تاب بردارند و یا بشکنند و به شما هزینه های زیادی برای خودروتون وارد بکنند. این قضیه در خودروهای اتومات میتواند آسیب های جدی تری وارد بکند. پس هر زمان که خودرو را پارک کردید، آن را در حالت خلاص قرار داده و دستی را بکشید.

بعضی از افراد برای خودروهای اتومات خود، در هنگام توقف فقط دنده را در حالت P قرار میدهند و از دستی استفاده نمیکنند. اینکار مخصوصا در سراشیبی کاملا اشتباه است.

شما باید موقع پارک کردن، بعد از توقف کامل اول دنده را در حالت N قرار بدهید و سپس ترمز دستی را بکشید و پای خود را از ترمز رها کنید و بعد دنده را در حالت P قرار بدهید، اینکار مانع وارد شدن فشار بر گیربکس می شود.

با رعایت نکردن این نکات، گیربکس در دراز مدت آسیب جدی می بیند.

 

گیربکس اتومات را در چه حالتهایی میتوانیم بگذاریم؟

 در حالت منوال یا دستی

اولش این موضوع را توضیح بدهیم که ما به این دلیل خودروی اتومات خریده ایم که از اتومات بودنش لذت ببریم و اگر بصورت مداوم بخواهیم گیربکس را از حالت دستی به اتومات و بالعکس تغییر بدهیم به گیربکس فشار وارد میشود (این مورد در خصوص خودروهای چینی صدق نمی کند). ولی در حالت هایی مثل ترافیک شب عید، که پای شما دائما بر روی ترمز می باشد، در این حالت خیلی زیاد به گیربکس فشار وارد میشود و بهتر است اگر مشکلی ندارید که پای شما درد بگیرد و خیلی خسته و اذیت نمی شوید در اینصورت میشود گیربکس را روی حالت دستی یا حالت منوال قرار داد. ولی در غیر اینصورت اگر در جاده های شهری و در ترافیک نیستید گیربکس را روی حالت اتوماتیک بگذارید.

اگر خودرو با گیربکس اتومات دارید به این نکته توجه کنید که در هنگام رانندگی اگر توقفی که در ترافیک یا پشت چراغ قرمز داشتید، زیر دو دقیقه بود، دنده را از حالت D به N تغییر ندهید دلیلش هم این می باشد که زیر دو دقیقه در حالت D بودن استلاک گیربکس بالاتر میرود. اما اگر توقف شما بیشتر از دو دقیقه بود چون دمای روغن گیربکس بالا میرود و موجب میشود روغن گیربکس کاهش یابد، بهتر است خودرو را در حالت N قرار دهید.

گیربکس خودروهای کیا و هیوندای

از سری اشتباهات دیگر که رانندگان خودرو اتوماتیک انجام میدهند:

1.گاز دادن سریع وقتی که دنده در حالت D نمی باشد.

2.در مواقع سرازیری دند را خلاص کردن.

3.تغییر دادن حالت دنده در زمان حرکت.

4.قبل توقف کامل خودرو دنده را در حالت P قرار دادن.

5.ترمز دستی را نکشیدن.

اینها عواملی هستند که باعث میشود  کم کم گیربکس خودرو با شما خداحافظی کند.

کیفیتی که انتظار دارید با قیمتی که ! انتظار ندارید

طراحی سایت نونگار پردازش